Terug naar overzicht

GEZOCHT: ondernemingen en non-profit organisaties die het financieel welzijn van hun medewerkers willen versterken en de doorwerking van geldzorgen op de werkvloer willen beperken.

Medewerkers met geldzorgen zijn vaker afwezig, minder productief, vergeten vaker dingen en zijn minder geconcentreerd. Ook de afhandeling van loonbeslag vraagt tijd van de personeelsadministratie.
GEZOCHT: ondernemingen en non-profit organisaties die het financieel welzijn van hun medewerkers willen versterken en de doorwerking van geldzorgen op de werkvloer willen beperken. In het kader van de openstaande TETRA-oproep voor praktijkgericht onderzoek bereidt CEBUD samen met  VUB een projectaanvraag voor: Werknemers zonder geldzorgen: waarom het loont om te investeren in het financieel welzijn van medewerkers.

In dit project ontwikkelt en test men concrete producten en diensten die ingezet kunnen worden om geldzorgen bij werknemers vroeg te detecteren én aan te pakken. Deze producten en diensten hebben als ambitie om het financieel welzijn van werknemers te verhogen en de impact van geldzorgen op de werkvloer te verminderen.

Gezocht:
- Ondernemingen en organisaties die diensten aanbieden op vlak van (o.a.) preventie en welzijn op het werk, human resources, loon- en personeelsbeleid, personeelsvorming of coaching​, en een nieuw aanbod inzake financieel welzijn willen ontwikkelen.
- Ondernemingen die het financieel welzijn van hun medewerkers willen versterken en de doorwerking van geldzorgen op de werkvloer willen beperken.

Waarom het loont om te investeren in het financieel welzijn van medewerkers!
Geldzorgen wegen namelijk niet alleen door in het persoonlijk leven van de werknemer maar raken ook de werkgever. Zo maken werknemers met geldzorgen meer fouten, verliezen ze de veiligheid uit het oog, zijn ze meer afwezig en minder geconcentreerd tijdens het werk en vraagt ook het afhandelen van loonbeslag veel tijd. Uit Nederlands onderzoek blijkt zelfs dat het totaal van deze ‘kosten’ tot 13.000 euro per jaar bedraagt voor een voltijdse werknemer met een gemiddeld inkomen.
Sommige werkgevers zijn zich inmiddels bewust van dit probleem en ondernemen hierrond al actie, maar de overgrote meerderheid van de organisaties heeft nog geen welzijns- of hr-beleid op dit terrein. Bovendien weten ze niet steeds welke ondersteuning ze als werkgever kunnen voorzien en is er onvoldoende aanbod aan producten en diensten om hen hierin te ondersteunen.

Ambitie van het project
In dit project ontwikkelt en test men een ondersteuningsaanbod inzake financieel welzijn. Dit aanbod zal bestaan uit concrete producten en diensten zoals een (preventieve) workshop Slim met Geld, een online doe-het-zelf-aanbod voor medewerkers, gesprekstechnieken voor leidinggevenden om geldzorgen bespreekbaar te maken of de inzet van een budgetcoach die met individuele medewerkers een plan van aanpak opmaakt. Alle producten en diensten zijn gebaseerd op wetenschappelijke kennis en werkzame elementen inzake het vergroten van het financieel welzijn van werknemers. Men zet hiermee zowel in op het vroegtijdig detecteren en bespreekbaar maken van geldzorgen als op het aanpakken van die geldzorgen. Het beoogde eindresultaat is dat de inzet van deze instrumenten het financieel welzijn van werknemers verhoogt en de impact van geldzorgen op de werkvloer vermindert.

​Het onderzoeksproject is op zoek naar ondernemingen en non-profit organisaties die dit aanbod samen met ons willen ontwikkelen, implementeren en uittesten. Alle partners worden actief betrokken bij de ontwikkeling van de concrete producten en diensten en kunnen het aanbod in het tweede jaar (sept 2023 - aug 2024) in hun eigen werking implementeren en testen.

​Wat betekent dit voor een participerende onderneming of organisatie?
- Men kan meewerken aan innovatief onderzoek en een voortrekkersrol opnemen in het stimuleren van financieel welzijn van werknemers. 
- Men krijgt de kans om bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten die gestoeld zijn op wetenschappelijke en bewezen effectieve praktijken.
- Men kan in het tweede jaar van dit project via een casestudie als allereerste de ontwikkelde producten en diensten implementeren in jouw eigen aanbod en laten evalueren.

Meer info: nele.peeters@thomasmore.be, 014 74 07 26 
 
Meer info via deze weblink

Dit nieuwsitem werd gepubliceerd op 20-01-2022 door Bram Bruggeman