Terug naar overzicht

Webinar Levenslang leren: De noden, motivatie, drempels en hefbomen van burgers en opleidingsverstrekkers

Tijdens dit webinar stelt het Expertisecentrum innovatieve leerwegen van het Departement WSE de resultaten van twee onderzoeken voor, namelijk de stappen die burgers en opleidingsverstrekkers nemen tot levenslang leren en hun ervaringen daarbij.
26/04/2022
09:00 - 11:00
online
Webinar Levenslang leren: De noden, motivatie, drempels en hefbomen van burgers en opleidingsverstrekkers

Tijdens dit webinar stelt het Expertisecentrum innovatieve leerwegen van het Departement Werk en Sociale Economie de resultaten van twee onderzoeken voor, namelijk de stappen die burgers en opleidingsverstrekkers nemen tot levenslang leren en hun ervaringen daarbij. Hiervoor werden persona en customer journeys (klantenreizen) ontwikkeld die een hulpmiddel bieden om op een geïntegreerde en holistische manier naar burgers en opleidingsverstrekkers te kijken. Beide onderzoeken bieden inzicht in de noden, ambities, drempels en potentiële hefbomen in het volgen van opleidingen en levenslang leren bij burgers en opleidingsverstrekkers. Met deze informatie kunnen (beleids)initiatieven gericht ingezet worden.

Programma
- Inleiding - door Maaike Van Cauwenberghe (onderzoekmedewerker van het Expertisecentrum innovatieve leerwegen)
- Onderzoeksdesign - door Lise Nackaerts (onderzoeker bij IDEA Consult)
- Toelichting Customer journey onderzoek burgers – door Maaike Van Cauwenberghe (onderzoekmedewerker van het Expertisecentrum innovatieve leerwegen)
- Toelichting Customer journey onderzoek opleidingsverstrekkers – door Leonie Levrouw (strategische service designer bij The Argonauts)


Deze onderzoeken maken deel uit van de onderzoeksagenda die opgesteld en opgevolgd wordt in overleg met het Partnerschap Levenslang Leren. De onderzoeken maken deel uit van een groter onderzoek waarbij de customer journey (klantenreis) van zowel burgers, opleidingsverstrekkers en organisaties onderzocht wordt.

Beide onderzoeken werden uitgevoerd in opdracht van het Departement Werk en Sociale Economie door IDEA Consult en The Argonauts. Het Customer Journey onderzoek over de burgers tot levenslang leren is het resultaat van een gezamenlijke inspanning tussen het Expertisecentrum innovatieve leerwegen van het Departement Werk en Sociale Economie, met IDEA Consult en The Argonauts.

Meer info?
Raadpleeg de studie Customer journey van niet-participerende en participerende burgers aan levenslang leren. Een onderzoek naar de persona’s drempels en hefbomen van burgers met een leernood.
Raadpleeg de studie Customer journey van opleidingsverstrekkers levenslang leren. Een onderzoek naar de persona’s, drempels en hefbomen van opleidingsverstrekkers bij de ontwikkeling van een nieuw opleidingsaanbod.


Een initiatief van: Departement Werk en Sociale Economie i.s.m. Idea Consult & The Argonauts

Meer info via deze weblink


Dit event werd gepubliceerd op 31-03-2022 door Bram Bruggeman


Dit event is gerelateerd aan volgende fiches: